Sunday, January 15, 2012

....zaman budak-budak dulu......

salam satu planet....
tengah-tengah duk nyembang dengan azie,kawan aku..tetiba teringat pasal mainan zaman dulu-dulu....keh keh keh...tetiba je rasa nak balik ke zaman tu...zaman masa aku darjah-darjah dulu...means, darjah satu sampai enam lah....
korang kenal tak dengan mainan kat atas tu?
orang panggil teng-teng...aku ingat zaman aku dulu-dulu,main atas tanah je...sape-sape yg hidup pada zaman aku dulu, mesti ingat macam mana nak main mende alah ni....zaman aku dulu, main lukis mende ni, atas tanah je....macam yang dekat atas tu...kalau lompat petak yang dekat-dekat, tak apalah...kalau kena lompat kat petak yang hujung-hujung tu, tak ke naya...sakit kot bontot, kalau jatuh atas tanah yang keras...bayangkan, masa jatuh tu, bontot korang kena batu.....maka dengan rasminya terciptalah satu lagi lubang pada bontot anda....keh keh keh....
tapi, budak-budak sekarang still main lagi dengan mainan macam ni....cuma tak sama dengan yang zaman kita dulu.....

 
zaman sekarang ni, budak-budak ni main mende ni, lukis atas simen...mungkin sebab sekarang ni dah tak cukup tanah untuk lukis mende tu....kan, sekarang ni tanah dah diselaputi dengan simen...jadi, budak-budak dah tak ada tempat dan tanah untuk melukis mende-mende macam ni...tapi, rumah aku still ada tanah untuk lukis mende ni...so, sape-sape yang rasa nak main mende ni dengan cara yang lama, silalah buat tempahan mengikut giliran....aku ambik sewa tak mahal...cuma 5 ringgit je sejam.....:p...macam nak sewa gelanggang futsal....






pergi ke arah yang lebih maju....zaman sekarang,budak-budak dah tak main lukis teng-teng atas tanah, ataupun atas simen...tapi main dengan mende alah macam yang dekat atas tu....kena beli kot....erm...biarlah tak main pun, kalau kena guna mende alah macam tu...tak ada feel dah nak main teng-teng....
tapi, sebenarnya, kalau nak di ikutkan, bukan semua budak-budak kampung aku panggil teng-teng kat mende alah ni....ada jugak yang panggil game....kalau nak main mende ni, adalah yang cakap, "jom main game..."
sekarang ni, barulah aku terpikir, apa kejadahnya diorang sebut mende yang sama dalam satu masa....? tapi nak buat macam mana....itulah keistimewaan bahasa terengganu....budak-budak tu je kot....kalau pikir-pikir balik, sangatlah wadafak dengan perangai sekor-sekor masa zaman aku kecik-kecik dulu.....

dulu, sebelum main mende ni, aku,abang aku,sepupu-sepupu aku yang laki, kakak aku akan masuk bawah rumah and then intai kot celah-celah lubang lantai rumah kayu tu...tengok kat mana letaknya bontot mak cik-mak cik yang datang umah aku, nak mengumpat petang-petang jumaat....
lepas dapat target kat mana bontot mak cik-mak cik tu, sekor-sekor akan meneruskan misi masing-masing...pergi cari lidi....buat apa agak-agak korang?
kitorang cari lidi sebab, nak jolok bontot mak cik-mak cik tu dengan lidi...yang jadi kepala menyetan, abang aku...sebab dia yang paling tua....masa tu, rumah tinggi....sekarang ni, rumah baru dah....nak masuk bawah rumah pun, susah....
sambung citer...
lepas dah kena jolok dekat bontot...mak cik-mak cik tu akan melatah...kitorang pun, memasing menyorok belakang tangga...sebab port tu, paling selamat....mak aku susah nak nampak....
target,memang dah kena...semua mak cik yang ada tu,kena...termasuklah mak aku...mak aku pun dikira mak cik jugak...sebab dia mak su kepada sepupu-sepupu aku....keh keh keh...
tapi, usik mak aku, nampaknya korang kena tahan telinga dengar mak aku marah...sebabnya, dalam ramai-ramai mak cik yang ada kat situ, mak aku bukan jenis yang melatah...mak aku pun, masa tu, baru awal 30 an....mak aku pulak, bukanlah jenis yang melatah...sekarang ni pun, walaupun dah dekat 50, tapi mak aku tak ada pulak melatah...biasa je....
okey...lepas dah usik-usik orang tua, barulah pergi main teng-teng....tapi,masa aku naik darjah tiga,mende ni dah kurang orang main...sebab, sibuk nak main basikal...tak pun main bola selipar...pasal bola selipar ni, lain kali, ada masa aku citer lagi....

okey....

yang kedua, yang aku nak citer kat korang malam ni, pasal mende ni pulak....
aku tak tahu korang kenal ke tak dengan mende yang kat atas tu....budak-budak pompuan macam aku kenal lah kot....mende tu kertas je....beli kat kedai runcit, 50sen dapat sekeping....cara nak main, mudah je...korang just kuarkan baju-baju yang ada, kartun yang ada,daripada kertas sambungannya...pastu,korang pakaikanlah baju yang ada kat situ kat tubuh diorang...alah...gantung je kat bahu kartun pompuan tu....jadilah jugak.....
zaman aku dulu,bukan tak ada mainan barbie yang macam zaman sekarang ni...siap ada cerita lagi....zaman aku membesar dulu pun ada...







zaman dulu, ada je mende-mende macam ni...tapi mak ayah tak mampu....kalau dekat kampung beli mende macam ni untuk anak-anak,kira kayalah tu...ni, nak makan pun berkira-kira...makan memanglah mewah..tapi, daripada dok beli mende macam yang barbie-barbie bagai tu, baiklah beli makanan yang sedap-sedap dah berkualiti untuk anak-anak...ye dak?
budak-budak zaman aku tak reti lah nak paksa-paksa mak ayah suruh beli barbie-barbie bagai tu...yang kitorang pandai.lepas asar turun main bola, balik dekat-dekat manghrib..mandi-mandi, lepas makan malam, tengok tibi sekejap, pastu terus masuk tidur...tu, kalau cuti sekolah...kalau time musim sekolah pulak, lepas baca buku baru tengok tibi..tu pun sekejap..zaman dulu mana ada astro....mana ada astro-astro ceria bagai...


 ***********************************

budak-budak zaman sekarang ni, dah tak kenal erti susah payah macam kita dulu...nak main mende-mende mahal, mak ayah tak mampu nak beli....kalau ada anak-anak orang kaya main mende macam tu, and then tunjuk-tunjuk kat kitorang,kitorang tengok jelah...takkan bersuara and cakap kat mak yang kitorang nak mainan macam yang budak tu main...tak akan!

sebab apa aku cakap macam tu? sebab kami bukan orang senang dan kami sedar yang mak ayah kami tak mampu...budak-budak sekarang ni, tak dapat, paksa mak ayah suruh belikan...
aku pernah je tengok budak-budak sekarang ni, paksa mak ayah belikan barang yang diorang nak....
entahlah...zaman makin maju...anak-anak pun makin maju...siap paksa-paksa mak ayah and tengking-tengking lagi...
okeylah...aku nak out dulu...dah lewat...esok aku ada discussion dengan kawan aku....











p/s: mak aku pernah cakap:" jangan manjakan sangat anak-anak...jangan terlalu ikutkan kehendak diorang...takut naik kepala...nanti kita yang susah, bila dah jadi parah....pikirlah....

No comments:

Post a Comment