Tuesday, February 14, 2012

aku bukan kebal sangat sebenarnya

      Sekarang ni, rasa sangat satu tekanan sangat-sangat....tesis yang dihantar, rasa macam malas nak pikir dah....rasa tertekan sangat-sangat...tapi semua orang nampak aku macam ceria...siapa yang tengok aku, mesti akan fikir aku tak pernah ada masalah...aku tak pernah nak menangis depan orang...nak bagitau kat orang yang aku ni ada masalah dengan study. tak ada sape yang boleh duga sebenarnya, tiap-tiap malam aku menangis. tertekan dengan tesis, assignment,presentation,kelas ganti yang melambak-lambak.

    untuk pengetahuan korang, sekarang ni aku dah semester akhir kat UNISZA ni... macam-macam benda nak kena settlekan...baik yang dalam kelas, mahupun yang luar kelas...sape-sape yang hidup sebagai student, akan faham, macam mana rasanya pelajar tahun akhir hadapi pelbagai ragam manusia yang bergelar lecturer.
kalau roomate aku, lecturer dia memang tak ada belas kasihan langsung....sekarang ni timbul masalah dengan ketua jabatan tak terima format baru pulak...entah hape-hape...

   masalah yang aku hadapi pulak, musyrif kami dah selamat melahirkan baby girl...sekarang ni, beliau telah berada di kelantan. dengan sukacitanya saya mengumumkan saya terluka dan terhiris dengan berita kelahiran tersebut...kerana, sistem pemarkahan untuk group aku, bakal di ambil alih oleh ustazah lain..maknanya sistem tesis kami akan di tukar...masalahnya sekarang ni, cara musyrif lama dan musyrif baru beza-beza...
tapi apa boleh buat...dah masa tu jugak musyrif dah sampai due nak beranak kan anak dia...terpaksalah terima keputusan tu dengan hati yang hanyir, hangit, hancur dan terluka....

nak buat tesis bukan semudah yang disangka...mungkin orang korang akan pikir, "alah, setakat dak diploma, macam mana sangat tesisnya..." tapi bagi aku, ianya sangat susah dan memerlukan ketabahan hati yang sangat membuatkan kita teruja...serius,aku tak tahu apa aku cakap....*sigh

pernah sampai satu tahap, aku rasa serabut dengan diri sendiri...macam dah nak gila pun ada...asyik duk pikir masalah tesis, sampai tak terpikir masalah perempuan yang melanda....
seingat aku, last aku stress macam ni masa aku form five...aku berserabut dengan exam yang makin dekat..sampai satu tahap, period tak datang sampai 4 bulan berturut-turut... tapi tu semua sejarah...sekarang ni, dah tak macam dulu dah...sekarang ni, normal je...sebab sekarang ni, rasanya aku dah boleh berfikir dengan normal tentang norma-norma kehidupan....

tapi! kalau aku sedih, gembira, serabut atau boleh jadi gila pun, pada sape aku nak ngadu? pada kawan-kawan? kawan-kawan aku jugak mengalami nasib yang sama sebagaimana aku....pada mak ayah? oh,tak...mereka tak boleh aku bebankan dengan bebanan yang macam ni...masih banyak mende lain yang diorang nak pikir...
nak ngadu pada Encik Sayang...dia pun banyak masalah jugak...lagipun, dia bukan hanya ada aku..dia jugak ada tanggungjawab pada keluarga...kalau tak banyak pun, kalau aku ceritakan kesedihan aku pasal mende ni, mesti dia akan berserabut pikirkan aku yang asyik nangis...

aku nangis?

ya! aku nangis...tapi sape yang tahu?pada sape aku nak tunjukkan kesedihan aku?pada kawan baik aku? yang menjadi masalahnya, dia satu group dengan aku....dia juga alami apa yang aku sedang alami...tapi,aku bukanlah orang yang suka tunjukkan kesedihan aku pada orang...aku suke menceriakan hati orang yang dekat dengan aku walaupun aku tahu, dalam hati aku penuh dengan masalah....pada Tuhan je tempat aku ngadu...Dia je yang Maha Tahu apa yang ade dalam pikiran aku....aku sedih, dengan diri sendiri...aku nangis, dengan diri sendiri...aku gembira, tengok orang lain hepi...

tapi apakan daya...aku juga manusia....*sigh....


p/s: masalah hati,jantung sape tahu...hanya jantung dan hati itu sendiri yang tahu.:D



musyrif:penyelia

No comments:

Post a Comment