Thursday, September 27, 2012

Salam Rindu Dari Bumi Malaysia |2|

Hidup ni penuh dengan onak dan duri. Erk. Tak payah nak ber Adam Dan Hawa sangatlah. Dah tahu, kalau bab bermukaddimah ni, fail, pergi bermukaddimah jugak. Nak cakap, straight to the point aje. Kan senang.

Tetiba malam ni terasa rindu dengan makhluk-makhluk Allah kat bumi Anbiya' sana. Terus rasa macam nak buat satu entry untuk diorang. Rasa rindu yang teramat sangat.
Anah, Mirul, Muiz, Zue.
 mirul dan muiz. (muiz: tak payah nak bulat sangatlah mata tu)
 zue
anah

Entry ni sebenarnya kesinambungan (wah! ayat takleh blah!) daripada Salam Rindu hari tu. Tetiba rasa rindu giler kat budak-budak ni. 

Selamat menyambung pelajaran, kawan-kawan. Saya tahu, saya jauh dari awak semua. Tapi tak bermakna doa saya tak sampai. Awak semua selalu kat hati saya. Ingat tu.!

selamat berjaya, kawan-kawan. 

Ya Allah, 
perpisahan ini, tanda KAU kasih pada kami.
perpisahan ini,
mengajar kami erti sebuah persahabatan. 
Tak bermakna doa kami tidak sampai meskipun kami jauh. 
Kau kabulkan doa kami agar kami diberi kemudahan dalam menuntut ilmu agama Mu
yang telah kami anuti sejak Azali.

Aamin!



Rindu Awak Semua!=)

Wednesday, September 12, 2012

Salam Sayang dari Bumi Malaysia.


Bismillahirrahmanirrahim.
T____T
Bumi Malaysia sedang merindui seorang sahabat yang bernama Wan Nur Farhanah. Rindu sangat-sangat.
Okey. Untuk pengetahuan korang, Ahad baru-baru ni, kawan aku yang ni dah selamat bertolak ke Jordan untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang Bahasa Arab. Sama macam kitorang dulu. Bahasa Arab jugak. Cuma sekarang ni, dia dah further study dekat Jordan. Dan aku di sini. Masih di bumi Terengganu, bumi UNISZA.
Sedih jugak sebenarnya. Sebab aku sambung dalam bidang yang lari terus daripada bidang aku dulu. Dulu bahasa Arab. Tapi sekarang dah tukar ke Sains Sosial. Tak apalah mana-manapun. Yang penting, aku masih tetap berdiri demi sebuah impian menuntut ilmu.
Sebenarnya, aku pun ada impian macam Anah jugak. Nak further study di Jordan, dalam bidang yang sama macam dulu. Tapi, nasib tak menyebelahi aku. Mak aku tak izinkan aku ke bumi  Anbiya' tu. Mungkin ada sebab-sebab yang tersendiri. Hanya Allah yang tahu apa yang terbuku di hati seorang ibu bila dia tak mampu melepaskan aku pergi dan menjejakkan kaki ke bumi Jordan. Tak ada siapa tahu tentang hati seorang ibu. Cuma ibu itu sendiri yang tahu tentang hatinya.

Tak apalah. Impian aku tak pernah terkubur sebenarnya. Sebab aku ada seorang sahabat yang akan mengotakan impian aku untuk melanjutkan pelajaran dalam  bidang yang aku impikan dan pastinya di bumi yang sering aku berimpian untuk berpijak di atasnya.
Maafkan aku, anah. Aku tak mampu kotakan impian aku untuk further study sama-sama dengan mu. Kat tempat yang sama. Tapi, aku titipkan impian tu untuk mung bawak balik segulung ijazah dari bumi Jordan tu untuk aku. Impian aku nak gi sana tak sampai. Tapi aku tahu, mung mampu realisasikan impian aku tu.
Impian menuntut ilmu di Bumi Anbiya' tu tak pernah terkubur sebenarnya. Selagi mampu, aku akan usahakan agar satu hari nanti, aku akan mampu ke bumi Anbiya'. Tak kira bila masa pun. Kalau aku dah bersuami, aku akan ajak suami aku ke bumi Jordan tu. Biar cinta kami makin mekar di sana. Biar kasih kami mengharum di sana. Moga bakal suamiku akan cuba mengotakan impian isterinya kelak.

Buat Wan Nur Farhanah!
Duk kat sana elok-elok tau. Walaupun kita jauh dari awak, tapi kita selalu kirim doa untuk awak. Jasad awak dekat sana, jasad kita kat sini. Tapi, kita tahu, hati kita dekat sangat dengan awak. Dekat sangat, wak!  Tuntut ilmu kat sana, supaya balik nanti anak bangsa kita terbela dan tak terus terjajah. Ilmu agama, kita sama-sama pelihara tau.
Awak janji dengan kita satu benda, jangan bagi kita nangis lagi, tengok awak tinggalkan kita. Kita tau, cinta, kita boleh cari. Tapi awak,kita tak boleh cari dah. Kita ada awak je sebagai sahabat yang selalu ada masa susah dan senang kita. Cukuplah sekali ni je, awak tinggalkan kita jauh-jauh macam ni. Air mata kita tak berhenti lagi dari hari ahad aritu. Janji dengan kita tau. Awak akan tuntut ilmu untuk kita sekali.!



p/s: kena stop cepat-cepat menaip. Sebab air mata aku dah banyak sangat mengalir.