Wednesday, May 14, 2014

18 Tahun Sudah Berlalu.

18 tahun sudah berlalu.
Terasa macam baru semalam peristiwa itu berlaku.
Maaf.
Ini cuma sebuah cerita. Cerita cinta seorang anak pada arwah ayahnya.

Ayah...
Adik Sya rindu ayah.
Adik Sya terlalu terasa dengan kehilangan ayah. Bukan kerana apa. Kerana adik Sya yang menyaksikan pemergianmu malam itu, di saat along dan angah masih lena.
Ketika itu adik tidak tahu apa-apa melainkan cuma mengatakan yang "emak dan nenek tipu adik.! Mak tipu adik! Ayah ada lagi! Ayah tak mati! Sehinggakan saat ayah dikafankan, adik tak cium ayah, sebab adik tak dapat terima yang ayah dah pergi."

Tapi adik kena belajar terima hakikat yang ayah memang dah tak ada. Adik kena terima! Kena belajar terima walaupun umor adik masa tu baru lima tahun!


Dulu, masa kami kecik-kecik, along, angah, adik sya dan adik selalu di ejek. "Haha! Ayah dia dah mati! Dia  dah takde ayah! Padan muka dia!"

Dan kami selalu balik dalam keadaan menangis. Kadang-kadang, mak pun menangis sekali.

Tapi sekarang, adik dah letih menangis, ayah.

Adik dah boleh terima yang Tuhan tu lebih sayangkan ayah. Sayangnya adik pada ayah tetap tak mampu menandingi sayangnya Tuhan pada ayah.

Hari ni, walaupun ayah dah tak ada, tak sempat tengok adik naik darjah satu, tak sempat tengok adik graduate, tapi adik bangga. Sebab adik lahir daripada benih ayah!



18 belas tahun berlalu, ayah masih dalam ingatan adik. Tak sedetik pun adik lupakan ayah, tau!

Alfatihah untukmu Arwah Ayahku!


p/s: Adik Sya tersebut adalah aku. Sebab aku cuma ada seorang adik aje dulu. Sekarang ni pun, kalau puan emak kejut aku pagi-pagi dia still tersasul panggil adik kat aku!


1 comment:

  1. Al fatihah...kuatkan iman dan sabar,moga arwah ayah ditempatkan dalam golongan orang yg beriman...in shaa Allah...amin :)

    ReplyDelete