kisah anak PALESTIN di bumi sendiri

Ayah!
Kata merka kau penjahat
padahal sebenarnya engkau bukan penjahat
Ayah!
Kenapa mereka jauhkan engkau dariku?
Mereka menangkapmu tanpa memberi kesempatan
Untuk menciumku walaupun sekali
Atau mengusap air mata ibu

Ibu!
aku melihat air mata dikelopak matamu di setiap pagi

Apakah PALESTIN tidak berhak diberi penghormatan??????
Aku bertanya kepada matahari pada setiap hari

Ibu!
Apakah ayah akan kembali pada suatu hari?
Atau dia akan pergi selamanya sampai Qiyamah?
Atau adakah dia akan mengusap airmatamu yang menitis pada setiap pagi?

Wahai ayah!
Dimanakah engkau?

ooooooooooooohhhhhhhhh...
Bayi-bayi yang dijajah
kini telah datang hari raya baru setelah hari raya tahun lalu berlalu
dan bayi baru pun terlahir sesudah bayi yang itu
dan para SYUHADA BERGUGURAN setelah gugurnya syahid yang lalu
sedangkan ayah masih disembunyikan di sebalik jeriji besi
dalam sel mengerikan yang tidak layak di huni oleh manusia

mana hari kemenangan dan kehancuran penjara?
penjara besi itu!!!!!!!!!!!!!


MALULAH KALIAN!
MALULAH KALIAN!
MALULAH KALIAN!

AKU INGIN AYAH PULANG...................!



ni adalah satu puisi daripada seorang anak kecil daripada Palestin....kalau korang nak tengok,korang boleh bukak you tube and search "rintihan anak palestin"...
aku bukan nak citer pasal puisi tu...tapi aku nak korang perhatikan, apa yang nak budak tu sampaikan...takkan korang tak paham kan? korang sekolah tinggi pada aku kot....aku takat tadika pun tak lepas...keh keh keh...

ok..
ni ada satu kisah....
aku tak ingat sama ada aku terbaca ataupun aku tengok kat tibi...
kisah dia macam ni...

seorang ayah dan anak ni, dia dah kehilangan orang yang diorang sayang depan mata kepala diorang...means, mak budak tu lah...isteri kepada laki tu...
lepas tu,diorang berjalan balik ke rumah...korang pon sedia maklum kan...di palestin,lahanat israel sebenarnya kat mana-mana tempat pun....
masa dalam perjalanan balik ke rumah,mereka diserang...si anak telah ditemabak...kalau tak silap aku,umur anak tu baru 6 tahun....kanak-kanak tu meninggal dunia kat situ jugak....
si ayah terus naik naik darah bila tengok anak dia meninggal dunia kat pangkuan dia masa tu jugak..dahlah baru hilang isteri..ni plak hilang anak pulak...
"demi ALLAH!
 ayah akan bunuh mereka yang telah membinasakan keluarga kita...ayah ingin melihat kau bahagia...jadi ayah akan bunuh mereka yang berani menyentuhmu!apalagi membunuhmu" si ayah memekik...

jadi,dia serang hendap(tanpa senjata) pada seorang tentera israel..kemudian,dia rampas senjata yang ada pada israel tu....dia lepaskan tembakan pada tentera israel yang kejam tu....
masa dia tembak menembak tu, si ayah langsung tak tinggalkan jenazah anaknya....
dia berjaya bunuh si lahanat lebih kurang sepuluh orang...and then last sekali,dia pun ditembak oleh tentera lahanat tu...dia meninggal disisi jenazah anaknya....

p/s:semoga mereka diletakkan dalam golongan para syuhada'...amin,,,

No comments:

Post a Comment