Sunday, July 29, 2012

Budak Darjah Satu Punya Standard

Khamis baru-baru ni, aku agak free. Sebab kelas tak banyak sangat. Tak tahu kenapa, hari tu jugak rasa macam tak ada semangat sangat nak meneruskan hidup macam biasa. Macam tak larat sangat aje. Kalau tak silap aku, pagi tu kelas darjah lima. Subjek Tauhid.  Mengajar budak darjah lima, aku pikir senang sesenang makan kacang. Tapi sebenarnya tak pun. Bila mengajar budak sekolah menengah, lain rasanya dengan mengajar budak sekolah rendah. Budak sekolah rendah ni, diorang punya soalan toksah cerita lah. Punya suka bertanya. Satu lagi, diorang suka sangat tanya bab-bab yang tak perlu diorang tanya. Pernah sekali tu, masa aku tengah-tengah mengajar budak-budak darjah lima ni, masa tu bab tugas-tugas malaikat, kalau tak silap aku. Time tu, ada sorang budak angkat tangan. Nak tanyalah tu. Aku fokus pada dia. Aku ingatkankan dia nak tanya pasal apa.
"Cikgu, kalau Rokib dan Atid tu kerja dia mencatat amalan kita, habis tu, kalau kita tidor berdengkur krohh..krohh...diorang catatkan jugak ke kroh...kroh tu..?T___T
 Ada ke soalan macam tu dia bagi kat aku?
"Macam ni. Awak tak boleh pikir sampai ke tahap yang macam tu. Cukup sekadar awak berpegang pada tugas dia yang mana kita tahu, bahawa Rokib dan Atid ni penulis kitab baik dan buruk di kiri dan kanan kita. Awak jangan pernah pikir pun lebih-lebih pasal perkara ghaib macam tu. Semua tu, tugas yang Allah dah amanahkan pada mereka. Dan mereka lebih tahu tentang tugas mereka berbanding kita yang jahil tanpa ilmu agama dan terkadang jahil dengan hasutan dan keinginan kita untuk tahu lebih mendalam tentang tugas para malaikat. Cukuplah sekadar kita tahu bahawa di kiri dan kanan kita, ada malaikat untuk mencatat setiap kebaikan dan setiap keburukan yang kita buat. Jangan pernah pikir lebih-lebih tentang benda ghaib ni. Bila terfikir, anggaplah dan pujuklah hati. Katakan pada hati yang semua ini adalah urusan Tuhan."

Panjang lebar aku bagi ceramah kat diorang. Bukan apa. Takut, kalau tak cakap macam tu, nanti diorang akan pikir lagi. Takut lari akidah diorang nanti.
Budak-budak ini hari, korang jangan main-main dengan diorang. Kalau main-main, jadilah macam yang "debushh" tu.
Tu yang budak-budak darjah lima punya cerita. Macam mana pulak agaknya dengan budak darjah satu?
Kalau tak silap aku, kelas pukul dobelas setengah, aku tengah mengajar akhlak dekat kelas darjah satu. Tengah-tengah duduk mengajar.
"Cikgu, tengok Mirza minum air.!" Jerit seorang daripada pelajar aku. 
Aku yang tengah ralit duduk menulis kat depan tu, terus berpaling dengan muka suci.
"ERR..."
Dan-dan je budak-budak tu tengah minum air. Budak perempuan, ok! Nakal betul budak tu.!
"Mirza, jangan minum air depan kawan awak. Kalau awak tak puasa, pergi kantin, duduk kat situ. Minum. Jangan minum depan kawan awak. Kesian diorang, terliur tengok awak minum."
Dia gelak je. "Kita lupalah, cikgu."
Sebenarnya, bukan aku takut kawan-kawan dia terliur sangat. Tapi, disebabkan ari khamis aritu, memang panas. Toksah citerlah kalau korang tak dahaga tengah-tengah panas tu. Kalau aku, memang akan cari air dah. Tapi ingat lagilah yang masa tu aku tengah pose.
Tetiba, masa tu jugak aku terpikir, sekarang ni, kita minum, ada lagi orang air untuk diminum. Siap ada perisa bagai. Macam mana kalau kat akhirat nanti.? Kat sana, kalau dahaga, sapa ada untuk tolong hilangkan dahaga? Kalau memang dah masuk syurga, lainlah. Boleh minum air daripada telaga kauthar tu. Macam mana kalau Allah tak terima kita untuk masuk syurga. Dan tempat kita, hanya di neraka jahanam!?
Wali nauzubillah!
Moga-moga dengan kehadiran Ramadhan yang berkat ni, mampu membawa kita ke arah yang lebih diredhai oleh Tuhan.

Okeylah. Aku kena out dulu.
Sekian.


No comments:

Post a Comment