Tuesday, August 21, 2012

Tua Sangat ke?

Salam lebaran semua..
Baru nak update blog. Sibuk sangat, siapkan rumah yang tak siap-siap. Last-last, aku cat sendiri rumah aku tu. Nak harapkan tukang, memang takkan datang dah. Macam tulah kalau orang melayu meniaga. Mesti ada jugak rasa malas.
Untuk mukaddimah entry ni, aku nak ucapkan selamat hari raya semua. Harap semua tengah bergumbira dengan keluarga masing-masing. Aku pun, macam biasa jer, raya ni. Tambah lagi, demam pulak time-time raya ni. Tak meraya manalah aku.Tapi, apa-apa hal pun, raya tetap raya. Tak boleh tinggal terus. Mende ni datang setahun sekali aje. Tu pun, kalau sempat agi jumpa dengan Ramadhan dan Syawal tahun depan. Macam manalah agaknya kalau tak sempat.? Bermuhasabah sekejap di situ.
Ok. Dah habis sesi muhasabah.
Kita masuk bab sebenar untuk entry kali ni.
Macam yang aku ada uploadkan gambar hari tu, pasal keputusan sambung belajar. Sekarang ni, aku tengah buat persediaan dah, nak masuk u balik. Tiga hari bulan semilan ni, masuk.Tak tahu macam mana nak cakap. Rasa macam cuak pun ada, risau pun ada, macam-macam rasa dah dekat dalam kalbu ni. *tak boleh belah!
Herm...Medical check up pun aku tak pergi buat lagi. Duit bantuan permulaan belajar pun, baru nak pergi ambik minggu depan. Rasa macam cuak sangat. Macam-macam nak kena pikir masa ni. Aduh..!
Semalam, raya pertama kan? Mesti ramai orang dan sedara-mara datang rumah korang.
Samalah dengan aku pun. Ramai sedara mara yang datang, semalam. Sebenarnya, hari ni pun ramai jugak. Tapi, biasalah, biasanya orang lebih meraikan hari raya yang pertama.
Tengah-tengah duk meraya, ramai-ramai duduk bergalak atas beranda rumah aku tu, tetiba sorang sepupu aku ni tanya, bila aku nak kawen. Haha. Soalan tu berulang lagi lah. Terus aku jawab. "Hotak kau! Aku nak sambung belajar lagi dua minggu lah. Tak main lah kawen awal-awal ni. Bulu pun, tak habis tumbuh agi, kau dah pikir pasal kawen." Terus yang ada atas beranda rumah aku gelak sakan dengar aku jawab macam tu. Maaflah. Aku memang jenis mulut yang tak ada insurans bila duduk dengan sepupu sepapat. Benda-benda macam tu, biasalah keluar bila duduk dengan sepupu aku. Tambah lagi, kalau ada yang laki, yang rapat dengan aku tu. Memang macam tulah jadinya. Mak cik- mak cik yang nak buat saya jadi menantu, mungkin kena pikir berkali-kali. T_T
"Kau ni, asyik pikir belajar aje, bila lagi nak pikir pasal kawen? Kau sambung berapa tahun?" Sepupu aku tanya.
"Empat" Aku jawap.
"Ha! Eloklah tu, esok-esok kau keluar, orang lain, anak dah berderet, kau baru berusaha nak proses anak. Dah tua!" Dia kutuk aku.
"Hoi! Tua sangat ke, umur dua puluh lima tu,bangang?" Aku tanya dia sambil menyekeh sikit kepala dia. 
"Tua ar.! Kalau laki, makin tua, makin mantap, pompuan, makin tua, makin ranap!"
Ceh! Kuajaq!
Satu je aku nak tanya korang sekarang ni, tua sangat ke kalau aku keluar degree nanti, umur aku dua puloh lima? Aku rasa tak pun. Standard orang-orang yang baru nak berumah tangga. Okeylah tu. Aku kawen umur dua puloh lima, dua puloh nam, aku dapat anak, insyallah kalau ada rezeki. haha. jauhnya pikir.
Hm.. Bagi aku , tak adelah tua sangat dua puloh lima dengan dua puloh enam tu. Standard-standard orang baru nak buat anak. haha.
Alah, kalau nak, boleh aje kan kawen masa belajar. Bukan salah pun. Cuma tanggungjawab lebih besarlah kalau aku kawen masa belajar nanti.
Motifnya, nak suruh aku kawen. Alahai, kalau jodoh takkan pergi ke mana. Dia naik basikal pun, sempat punya, aku kejar guna motor tu hah!




p/s: kawen tu bukan sekadar bercinta, berasmara, berkasih sayang. Tapi memerlukan pergorbanan kasih sayang jugak. Mungkin ada hati yang akan luka.

No comments:

Post a Comment