Tuesday, January 26, 2016

Tahun Akhir, Sem Akhir dan Dugaan




Bismillahirrahmanirrahiim.


Assalamualaikum wbt.

Masih ada yang sudi baca blog aku yang tak seberapa ni?
Kalau masih ada, baguslah. Share sikit ilmu-ilmu korang pada aku, okey? Aku memang tengah moral down sangat-sangat sekarang ni.

Hari ahad (2,3 hari lepas) sepatutnya aku dah start kelas.

Tapi disebabkan ni minggu pertama, kelas pada petang Ahad tu (2-5 petang) batal. Aku just duduk di Masjid Unisza dengan Raisah dari pukul 11.30 sampai pukul 5.30. Sebab petang tu nak pergi tengok rumah sewa untuk kitorang tinggal.

Dan lepas solat Asar hari tu, aku dengan Raisah terus bergegas ke rumah sewa tu, untuk tengok-tengok, dan kalau kitorang rasa rumah tu suitable and affordable, kitorang akan deal teruslah dengan Madam Anna (tuan rumah).
And yes! At last, kitorang deal dengan Madam untuk duduk sewa rumah tu bersama dengan some other students.
Finally, got a rental house!

Korang tahu?
Nak dapatkan rumah ni, banyak betul dugaan yang jadi.

Asalnya memang kitorang dah cari awal-awal rumah sewa. Adalah deal dengan satu rumah sewa ni. Tapi bila mak aku hantar aku, mak aku dengan akak aku tak setuju aku tinggal dekat situ sebab bilik dia hanya muat untuk 2 orang, sedangkan mak cik rumah tu nak sumbat kitorang bertiga dalam bilik yang memang sempit tu. So, mana ruang untuk solat? Mana ruang untuk kitorang duduk-duduk buat kerja? Mana tempat untuk kitorang buat kerja? Takkan semua benda, setiap kalinya nak kena buat atas katil?

Mak aku suruh kitorang cari rumah lain.
Dan bila Raisah datang dan aku tanya pendapat dia, dia terus setuju untuk cari tempat lain untuk menyewa. Tak sanggup nak duduk berhimpit-himpit macam tu sedangkan kami bayar sama saja dengan orang lain.

Kami pergi solat Asar kejap dekat surau Dalam Kolej.
Lepas solat Asar, aku dengan Raisah duduk dulu dalam surau dan try online fb, still cari rumah sewa yang still kosong untuk 3 orang.

Lepas dah Raisah call beberapa orang, terus jumpa satu rumah ni yang nak sewakan bilik untuk 4 orang lagi. Kira okeylah kan?

Pada malamnya aku dengan Raisah pun masuklah rumah tu. Sebelum mandi, kitorang makan dulu.
Aku dah perasan dah, Raisah macam tak lalu makan. Tapi aku diamkan dulu. Aku habiskan dulu nasi lemak aku tu. Lepas aku siap makan, barulah Raisah gumpal nasi dia.

Aku pandang dia.
Aku: Kenapa makan tak habis?
Raisah: Tak lalu makan tengok sinki dapur kejap tadi.

Aku blur.
Then Raisah pun cakaplah dekat aku yang dekat dapur kotor sangat. Atas sinki siap ada ulat sampah yang dah mati.

Fuhh!
Aku memang dah kembang tekak. Tapi aku tahankan je.
Lepas tu, kitorang mandi then solat Isyak.

Lepas solat Isyak, kami start berpakat semula nak keluar dari rumah tu. Memang tak selesa. Sama jugak macam rumah yang pertama. Bilik sempit tapi nak sumbat ramai-ramai.
Esoknya kami keluar.
Kalau nak ikutkan, malam tu jugak kami keluar. Tapi kami pikir, nanti apa pulak orang cakap.

Semua tu disebabkan ketidakselesaan dan kekotoran yang melampau yang dibuat oleh penghuni yang memang dah sedia ada, aku rasa kitorang memang tak boleh nak go on dengan tinggal dalam rumah tu.



Memanglah kalau nak ikutkan kitorang boleh ajak diorang kemas sama-sama.
Tapi, cuba korang fikirkan balik,

Nanti diorang akan fikir-- "dia dahlah baru masuk rumah, tapi pandai-pandai pulak nak kemas rumah ni. Ingat rumah ni bapak dia punya?" *okey yang ayat bapak dia punya tu gurau je.

Lepas keluar dari rumah tu, kitorang pergi makan tengah hari. Lapar.
Lepas makan tengah hari tulah, kitorang terus pergi duduk masjid.

Tunggu kat situ sampai pukul 5.30.
Memang tak selesa. Kalau nak baring pun, rasa tak selesa sebab macam mengganggu orang lain nak solat pulak. So, aku dengan raisah duduk ajelah kat situ.

Lepas je solat Asar, terus bergegas ke rumah sewa yang kitorang nak tengok tu. Alhamdulillah. Deal. Terus deal. Tapi sabtu depan baru boleh masuk.

So, lepas dah deal siap-siap, pergi mydin mall kejap sebab nak beli barang adik Raisah, solat maghrib kat Mydin Mall, dan terus pergi ke rumah Fatin. Sebab sebelum tu aku dah bagitahu Fatin yang kitorang nak tumpang tido untuk semalaman dekat rumah family dia.

Alhamdulillah.
Sampai je dekat rumah Fatin di Losong, terus aku mintak izin nak mandi. Sebab aku memang tak selesa daripada siangnya lagi. Rasa melekit, berpeluh, gatal-gatal-- semua ada.

Lepas siap mandi, fatin masak untuk kitorang. Makan sama-sama.

Fuh! Selepas 2 malam tido tak selesa,malam tu letak je kepala, terus krohhh-krohh.

Punyalah berat beban penanggungan nak cari rumah sewa.



Thanks to Raisah sebab sanggup bawak kereta pergi sana-sini bawak aku, bawak barang-barang kita semata-mata nak pergi cari rumah sewa.

Thanks to Fatin sebab benarkan kitorang tumpang rumah family dia dekat Losong untuk bermalam. Makan nasi malam tu, dengan nasi goreng pagi semalam memang sedap. Kenyang sampai mengantuk.

Terima kasih banyak-banyak, kawan-kawan.

No comments:

Post a Comment