Monday, June 04, 2012

Dulu dan Sekarang dah banyak yang berubah.

Ini hari, ada mood sikit nak buat satu entry. Sebabnya, tadi, masa budak-budak nak pergi mengaji, aku dapat satu idea. So, terima kasihlah pada mak sedara aku yang ajar mengaji untuk budak-budak ni. Sebab secara tak langsung, bila budak-budak tu lalu ikut rumah aku, dan-dan je dapat idea nak buat satu entry malam ni.
 Tengah-tengah aku duduk menyembang dengan aiman tadi, ada anak sepupu aku lalu depan rumah aku. Tak tahu kenapa, dia pandang aku lain macam. Dia ni umur lebih kurang dobelas tahun. Darjah enamlah kirenya. Aku rasa, dia pandang aku lain macam sebab dia kagum  dengan kecantikan aku yang asli ni. Di tambah lagi dengan aku yang pakai tudung bawal kaler pink, tadi. Memang cantik ar! Keh keh keh.
 Aku rasa, sebenarnya dia pandang aku macam tu sebab dah lama dia tak tengok aku pakai tudung bawal. Biasanya, kalau dekat rumah, aku hanya akan pakai tudung arini. Nak kuar dari rumah, senang sikit. Kalau dengan tudung bawal, letak merata sikit, dah berkedut. berkedut saje tak apa jugak. Ini tak. Bila dah berkedut, kalau pakai balik, konfem dia akan jadikan muka aku macam orang giler. haha. Macam orang giler yang tak nyempat nak makan.
Okey. Dah, gelak sekor-sekor.  Berbalik pada topik asal kita, okey.
Sekarang ni, aku peratikan, ada dua, tiga benda yang sangat membezakan budak-budak dulu dengan budak-budak zaman sekarang. Dua, tiga ke? Banyak kot. Nantilah aku try citer.

Okey. Diantara perkara yang sangat membezakan budak-budak zaman dulu dengan budak-budak zaman sekarang ialah, pakaian diorang. Yang aku dapat tengok. Kalau dulu, masa zaman aku kecik-kecik dulu, kalau nak pergi mengaji, mesti kena pakai baju kurunglah. WAJIB ok! Wajib pakai baju kurung. Kalau tak pakai, kompem kena marah dek mak sedara aku tu. Lagi satu, zaman aku mengaji dulu, kalau pergi mengaji tak pakai baju kurung, kebaya, dan lain-lain, maka korang akan dipandang dengan pandangan yang sangat pelik. Dari mula-mula korang duduk kat tempat korang tu, sampai korang balik, habis mengaji.
Budak-budak zaman sekarang, aku perati, ramai yang suka pakai t-shirt muslimah bila nak pergi mengaji. Mungkin senang sikit bagi diorang. Lagipun, sekarang ni banyak sangat kes culik-menculik. Untuk keselamatan, aku rasa budak-budak ni better pakai seluar dengan t-shirt bila nak pergi mengaji. Senang nak lari masuk dalam semak. Kalau pakai baju kurung, mana nak angkut al-Quran tu lagi, nak angkat kain baju kurung lagi. Jadi, kalau adik aku yang perempuan tu nak pergi mengaji pun, aku galakkan dia pakai seluar je.

Selain daripada baju kurung dan seluar, perbandingan yang aku boleh buat antara zaman aku dengan zaman sekarang ni, adalah tudung.
Sekarang ni, aku tengok anak-anak sepupu aku, adik pompuan aku tu lebih senang ke sekolah. Pakai tudung yang awning kat depan tu je, terus dah boleh pergi sekolah. Kalau zaman aku dulu, zaman aku sekolah dulu, tak kiralah, nak pergi mengaji ke, nak pergi sekolah ke, wajib pakai tudung yang dua lapis tu. Jenis aku ni pulak, tak kesah kalau tudung tu tak muncung ke, bulat ke, bersepah-sepah kat depan ke, aku pergi je sekolah. Apa aku kesah? Bukan nak pergi melawa pun. Nak pergi belajar. Tapi, naik darjah enam, bila kawan dah ramai sikit, aku punya akal ni, dah boleh up sikit. Tengok orang pakai tudung cantik-cantik, aku terus belajar cara nak pakai tudung jadi muncung-muncung kat depan. Siap kawan aku ajar lagi, kalau nak kekalkan kemuncungan tudung aku tu, titik lilin sikit kat depan. pastu gosok. Bantai, aku nak buat malam tu, tapi akak aku marah. Dia pun buatkan. Oh, rupanya bukan titik lilin tu, tapi gosok sikit. Bila dah gosok tu, baru jadi elok aku punya tudung. Dan esoknya, bila aku pergi sekolah, ada pulak kawan aku yang betul-betul titiskan lilin pada tudung tu. Apa lagi. memang keras yang tahap Ya Rabbi lah. Hadui! Tak apalah. Yang penting, tudung aku tu dapat diselamatkan oleh kakak aku. Kalau tak, tudung aku tu akan jadi senasib macam tudung kawan aku tulah.
Tapi, ini ari, budak-budak dah tak rasa mende tu semua. Sekarang ni, semua mende jadi senang. Itu sebablah kadang-kadang ada sesetengah budak yang nak senang dalam semua kerja. Masa zaman aku kekecik dulu, awning tudung bagai ni, tak wujud pun. Yang wujud, tudung bawal. Tu pun, masa zaman aku tu, tak kesah sangat. Kalau nak pergi mengaji, tudung warna merah, baju warna hijau dah boleh jalan pergi mengaji. Aku perati, budak-budak sekarang, tudung wajib matching sama baju. Kalau tak, tak nak pergi mengaji. Ada ke macam tu pulak?




p/s: waktu mampu mengubah tradisi hidup manusia, bukan?

No comments:

Post a Comment