Sunday, March 09, 2014

Allah! Save Us! Save Them!

Assalamualaikum.

"Sebuah pesawat Malaysia Airlines yang dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing terputus hubungan dengan Pusat Kawalan Trafik Udara Subang kira-kira pukul 2.40 pagi, awal hari ini.
Penerbangan MH370 itu membawa 239 penumpang termasuk 2 orang bayi dan 12 anak kapal.
Malaysia Airlines dalam satu kenyataan memaklumkan pesawat Boeing 777 itu tersebut berlepas dari Kuala Lumpur pada pukul 12.41 pagi Sabtu dan dijangka mendarat di Beijing pada pukul 6.30 pagi tadi.

"Malaysia Airlines sedang berkerjasama dengan pihak berkuasa yang telah menggerakkan pasukan mencari dan menyelamat bagi mengesan pesawat berkenaan," kata kenyataan itu.

Syarikat penerbangan itu juga memberitahu akan memaklumkan perkembangan dari masa ke masa."

"Malaysia Airlines sedang berkerjasama dengan pihak berkuasa yang telah menggerakkan pasukan mencari dan menyelamat bagi mengesan pesawat berkenaan," kata kenyataan itu.
Syarikat penerbangan itu juga memberitahu akan memaklumkan perkembangan dari masa ke masa."

Mula-mula tadi ingat nak post pasal benda yang tak berfaedah sangat. Tapi, tiba-tiba bila ada kawan aku call, tanya pasal pesawat MH370 yang hilang dari radar dan masih belum dikenalpasti, sama ada pesawat tersebut terhempas, berapa orang yang terkorban dan sebagainya, aku sebagai salah seorang rakyat Malaysia yang amat-amat mencintai tanah tumpah darah aku ni, rasa terpanggil untuk buat satu entry pasal berita sedih ni.

Actually, awal-awal tadi, aku tak tahu dan tak pasti sangat tentang berita ni. Yelah. Masa aku dengar berita ni kat radio, masa aku on the way nak pergi pasar dengan mak. Masa tu, dengar berita ni dekat radio THR Gegar. Rasa sedih jugak masa tu, tapi disebabkan tak pasti sangat tentang berita tu, pastu tak tahu kat mana, berapa orang yang hilang, bangsa mana, rakyat mana, jadi aku diamkan aje.

Balik tengah hari, sebab letih, terus lupa nak tengok berita, nak on pc untuk log in fb. Bukan apa. Sebenarnya untuk cari kepastian dan berita sahih pasal kejadian ngeri tu. At last, bila petang barulah bukak fb. Tu pun aku guna handphone tu je.

Bila baca info-info pasal kejadian, terus hati tersentak. Jiwa berdebar. Jantung berdegup kencang.
Hanya doa yang mampu aku hantar supaya kesemua penumpang dan anak kapal terselamat.

Dalam duk kalut-kalut tentang berita sedih, ada pulak orang-orang yang boleh aku katakan sebagai "tidak berperikemanusiaan" menganggap benda ni sebagai sebahagian daripada agenda politik sesetengah parti politik.

Aiseh!

Benda-benda macam ni, janganlah kita campur adukkan dengan parti politik. Apa salahnya kita berganding bahu, bersama-sama menadah tangan dan berdoa sejenak, minta supaya semua yang terlibat selamat daripada segala marabahaya. Tak kira kau di pihak parti politik mana, negeri mana, bangsa apa.
Yang Islam, tadahlah tangan ke langit, bersama-sama bermunajat dan mendoakan mereka. Yang non-muslim pulak, apa salahnya bertafakur sejenak dan juga mendoakan mereka.

Pihak berkuasa sedang berusaha mencari dan menyelamat. Kita tahu yang kita tidak mampu untuk membantu mencari dan menyelamat. Jadi, bantulah dengan mengirim doa pada mereka.

Dan...



Tengah-tengah duk belek fb kejap tadi, tertengok gambar kat bawah ni. Subhanallah.Allahuakbar.!
Dalam pada ramai duk bercerita itu ini, duk membuat spekulasi dan menyebar berita yang kurang tepat, adik-adik di MRSM Taiping sudah mendahului kita untuk sujud kepada Tuhan dan memohon dipermudahkan segala urusan mencari dan menyelamat. Allah. Makbulkanlah doa kami. Selamatkanlah mereka. Aaminn Ya Rabbal Alamin.

#PrayFor MH370



No comments:

Post a Comment