Monday, June 22, 2015

Belajar dan Gangguan-- Berpisah Tiada.

Assalamualaikum wbt.

Malam ni, saje-saje aku duk tengok-tengok laptop ni, kemaskan sikit apa yang messy sangat, sepanjang sem lepas, dalam laptop aku ni. Ohoihoi! Boleh tahan bersepah jugak laptop aku ni. Dengan gambar, duduk dekat folder assignment, dengan assignment duduk dekat folder lagu.

Nampak tak betapa aku ni, jenis orang yang sangat messy. Kalau korang tengok aku depan-depan, kadang-kadang korang akan rasa, "Erm.. Memang tak salah kalau laptop dia messy, sebab tuan laptop pun, messy jugak." K, bai!


Lepas dah settle semua, aku pun dengan rendah hatinya teringin nak berkongsi sedikit pengetahuan dan tips. Actually, tips pasal mengelakkan gangguan masa study, dan mengelakkan stress masa study.
Kiranya, tips pasal study lah ni.

Yelah, takkan aku nak bagi tips macam mana nak menghadapi dugaan makanan yang bertimpa-timpa masa pantang bersalin pulak. Aku ni, kawen pun belum.

Okeylah. Kita mulakan sesi motivasi kita pada malam ini dengan lafaz Basmalah. *Semua, tolong baca basmalah dulu, okey? Nak dapat ilmu ni.

1. Elakkan daripada berwassap/ Wechat / Facebook / LINE/ Instagram etc.
    Yang ni paling utama. Korang kena selalu pastikan yang korang kalau boleh elakkan daripada bersosial dan bermedia masa study. Walaupun aku pun selalu jugak buat benda ni semua, tapi aku tetap nak nasihatkan korang, terutama adik-adik zaman sekarang yang memang dah maju.
    Actually, bagi aku handphone ni sebenarnya suatu gangguan pada mereka yang sedang belajar. Memanglah kalau nak difikirkan, korang kalau boleh nak online sepanjang masa sebab takut, tips-tips yang diberi oleh pensyarah pada kawan kau akan dikongsikan dekat group kelas korang. Tapi, yang tak sedapnya bila dah start berwassap, mula-mula memang akan bincang pasal tips belajar or whatever.Then, lama-lama dah tukar jadi main-main sesama ahli group. Benda ni selalu terjadi dekat aku. Dan disebabkan tulah, aku banyak kali left group.
   Lain pulak yang jenis ada instagram. Setiap kali nak study, post gambar buku-buku berserakan atas katil, pen dan highlighter bersepah-sepah disebalik buku-buku tersebut. Kononnya, tengah study. Padahal korang tengah duk asyik scroll instagram, cari baju nak beli. haha.



2. Pakwe/ Makwe.
    Aku paham kalau korang cakap hidup ni, semua orang memerlukan kasih sayang. Sama je kita. Aku pun manusia jugak. Bukan harimau jadian. Aku paham perasaan korang tu.
    Kalau bolehlah. Kalau boleh, korang bagitahu pakwe/makwe korang yang korang tengah study. Biasanya, korang akan ada masa yang diperuntukkan untuk korang study kan? Okey. Katakanlah, korang peruntukkan masa untuk korang study, dari pukul 8 hingga pukul 10 malam (aku tahu, korang tak boleh study lama-lama. Sama je macam aku ni hah.) Dalam masa yang diperuntukkan tu, korang bagitahulah dekat pakwe/makwe korang supaya jangan kacau korang (massage/call/wassap/wechat) dalam jangka waktu tersebut.
Dan! Kalaulah diorang macam urgent, nak jugak call korang. Manalah tahu nak bagitahu kucing diorang meninggal ke, ataupun sebab diorang nak pergi kerja dah satgi, dan tempat kerja diorang tidak membolehkan diorang call/contact korang. Aku rasa, yang tu mungkin boleh dimaafkan.
 Tapi!
Korang kena tengok, berapa lama masa yang dah korang ambik dari masa study korang tu untuk bercakap dengan diorang and then, cover balik!
Kita kena amanah. Macam jugak korang bekerja. Misal kata, korang terlewat masuk pejabat lepas lunch siang tadi (sekarang bulan puasa. Takpelah, aku nak bagi contoh je)korang coverlah balik masa yang korang ambik tu. Balik lambat sikit.

3. Kawan-kawan.
Pernah tak korang kena? Tengah-tengah korang sedap-sedap duk menghafal notes, sebab esok ada test, tiba-tiba ada kawan korang yang mungkin satu blok dengan korang dan dia tu pulak daripada course yang jauh berbeza dengan korang, datang lepak bilik korang. Apa korang rasa waktu tu?
Aku pernah dan selalu kena macam ni masa aku duduk asrama dulu.
Selalu jugaklah, bila aku tengah sedap-sedap ralit bersila atas kerusi dekat meja study, tiba-tiba pintu bilik diketuk, dan tanpa dijemput, yang mengetuk tersebut akan masuk ke bilik korang dan bercerita itu ini, bagai nak rak. Seolah-olah dia tengah hilang ingatan dan tak paham yang kita tengah duk menghafal notes. Last-last, bila dia dah letih, dia tengok kita pun dah macam nak tinggal aje notes tu, terus dia tanya;
* ni gambar orang malas nak melukis.


Waktu aku kena tu, aku rasa macam "wtf! Lepas dia kacau aku, dah dekat sejam, terus dia nak blah macam tu je.?"
Lepas tu, aku serik dah.
Setiap kali aku nak study, aku akan kunci pintu. Kalau roomate aku ada, dia dengan berjemaahnya dengan aku akan kunci pintu dan silent phone--mengelakkan daripada dihubungi oleh budak tu. haha.

Bukanlah aku langsung tak layan dia. Tapi, ada part-part yang aku dengan roomate aku kena study dan ada test, terpaksalah dibuang sekejap dia dari hidup kitorang. Terpaksa okey.!

Aku tak tahulah sama ada dia makan semut atau dah termabuk ganja. Dia macam tak paham, kitorang tengah study. Kalau dia dah start bercerita, susah dia nak berhenti. Tu yang aku macam susah sikit nak bagi dia masuk, kalau kitorang ada test keesokannya.

4. Movie.
Yang ni satu hal lagi. Entahlah. Tak reti aku nak cakap macam mana. Aku tak faham sangat dengan budak-budak yang suka tengok movie ni.
Sekarang ni, budak-budak pompuan demam dengan k-pop, dengan one direction etc. Erm. Aku nak tanya je. Korang jangan marah tau. Sebab apa korang minat sangat dengan artis korea tu? Aku still tak paham sampai harini.
 Aku perati je. Cerita-cerita korea ni bukannya pendek-pendek, semua nak cecah berpuluh-puluh episod. Sampai ada yang sanggup tunggu. Sampai ada yang sanggup pegi library sebab nak download cerita-ceria korea. Diorang tak bosan ke ek?
Tapi, kadang-kadang, aku layan jugak korea ni. Contohnya-- Running Man. Tu pun tengok sambil lipat kain. haha. Lepas siap lipat kain,terus tutup. Bosan.

Caranya mudah.
Korang elakkan daripada tengok movie lebih lama daripada study. Bahagikan masa korang.
Belajar ni, amanah dari mak ayah. Mak ayah sendiri tak boleh nak tolong, kalau korang tak tolong diri korang sendiri, apatah lagi, artis-artis K-pop tu. Tak adanya diorang nak tolong luluskan korang dalam exam, melainkan korang sendirilah yang kena usahakan semuanya. Sendiri!







Okeylah. Aku kena out dulu. Esok, ada masa, aku sambung cerita pasal macam mana aku study. Mungkin boleh guna untuk adik-adik sekolah.


No comments:

Post a Comment