Saturday, June 01, 2013

Salam Sabtu.

Assalamualaikum semua.

Okey. Sila hargai pengorbanan aku yang mengorbankan tidur untuk buat satu entry ni untuk korang. Sebenarnya banyak sangat benda yang aku nak ceritakan kat korang ni. Sampai tak tahu nak start dari mana.

Okeylah, aku mulakan dengan kisah lepas cuti midterm dan cuti pilihan raya baru-baru ni. Kalau korang tanya aku warna apa, jawapan aku, of course pink. Haha. Gurau jer. Takdelah menarik sangat cerita masa lepas cuti tu. Cuma agak menyakitkan sedikit. Kenapa? Sebab kena angkut air. Yang positifnya yang boleh diambil daripada peristiwa tu, secara tak langsung kami semua dah boleh ditauliahkan sebagia pegawai bomba dan penyelamat Malaysia. Kenapa ni? Mesti korang tak nak tahu kan? Eh, biarlah! Blog aku! *Gurau.

Sebenarnya, lepas aje naik cuti itu hari, aku sampai-sampai aje ke kampus, masuk bilik, rehat-rehat kejap sebelum solat asar, terus housemate aku bagitahu; "Nisa, air takde. Macam mana ni?" Argh! Sakitlah pulak rasanya hati ni bila main takde air ni. Takde letrik aku boleh terima, kalau takde kipas, boleh guna kipas manual(tangan). Ni, takde air. Cek air masak, sume aku dah habiskan. Ah sudah!

Baru aje nak melangkah keluar, Sorang lagi housemate aku datang dekat aku; "kak nisa, ayaq takdak ni. Kami tak mandi lagi ni. Dahlah baru balik dari main softball. Argh! Diorang ni, buat aku macam bombalah pulak. Terus aku dengan gaya macam sarjan; "dah. Toksah banyak cakap. Ambik baldi masing-masing. Bawak keluar. Akak nak tarik pili bomba ni." Dengan tekun dan gigih aku tarik mende alah si pili bomba tu sementara diorang pergi keluarkan baldi masing-masing.

Bila dah bawak baldi keluar, aku terus pulas kepala pili bomba tu. Purrrrrr...........!!!!!! Menyembur air. Habis baju, seluar, dan muka aku basah kena air yang menyembur tadi. Diorang bantai gelakkan aku. Takpe. Aku memang penyabar orangnya. Aku diam aje, Tekun jadi bomba tak bertauliah. Adalah dekat seploh bijik baldilah jugak untuk di isi air. Bila dah siap-siap isi air, masing-masing bekerjasama mengangkut baldi-baldi yang berisi air tersebut ke dalam bilik air. Lepas tu, terus masing-masing pergi ambik towel and mandi. Bila dah siap guna, terus pergi isi lagi sampai air dekat pili bomba tu dah kering. Nak buat macam mana. Terpaksalah guna pili bomba. Aku duduk tingkat empat. Kalau angkut air dari bawah, memang patah pingganglah jawabnya.

Nak dijadikan cerita, kisah takde air ni, dalam seminggu jugaklah berterusan. Puncanya? Sebab pam air pada tangki utama rosak. Memang bukan salah sape-sape pun. Dah mende tu nak rosak. Takkan nak pergi bagitahu kat mende alah tu pulak,"eh, pam air! Ko jangan cuba-cuba nak rosak okey! Kalau tak, aku sekeh!" Gila ke korang nak pergi cakap kat pam air macam tu. Sah-sah orang yang lalu ikut tangki air tu cakap, korang......... (tangan berpusing-pusing menandakan anda gila)


Okeylah. Aku rasa ngantuk pulak ni. Rasanya, esok kalau aku ada masa, aku taip lagi satu dua entry. Puan Emak pun dah bunyik tu. Nanti tak pasal-pasal esok subuh dinasour lagi. Aku ni, dahlah jenis yang tak boleh jumpa katil bilik aku ni. Sah-sah payah bangun pagi. Silap aribulan, dengan kain-kain semayang aku tidur balik esok.

Okey, Selamat Malam Semua.!


Oh ya! Selamat menyambut Keputeraan Yang di Pertuan Agong. Semoga baginda di lindungi dan diberkati di dunia dan di akhirat.

 Daulat Tuanku!
aku suka sangat gambar ni. Nampak megah je. Yes! Negara kita negara berdaulat, berperundangan, dan beraja...


p/s: Aku rasa tak boleh blah sangat dengan tajuk entry tu. Macam melampau aje.

1 comment: